Sørlandet Blogg
Jogging-Lista-Foto-Johan-Wildhagen-Innovasjon-Norge
Share

Ta del i en verdensomspennende folkebevegelse som fremmer både helsa di, og samtidig gjør en innsats for miljøet og nærmiljøet ditt!

Ja, forresten; Plogging betyr plukk søppel mens du går tur.

Plogging er en mosjonsform som kombinerer jogging med søppelplukking. Man kan også plogge mens en går, sykler, skater eller padler. Alle former for trim og plukking bidrar til både bedre helse og miljøet vårt. Plogging er et ord satt sammen av plukke og jogging, og Språkrådet i Norge kåret det som et nyord i 2018.

Svensken Erik Ahnström ble lei av all søppelet han fant rundt seg i Stockholm, startet nettstedet Plogga og fikk med seg løpere på plogging. Plogga og plukket søplet de fant underveis med seg, og sånn startet det hele. Fenomenet har også spredd seg internasjonalt, og i flere land som Frankrike, England, Canada og USA har plogging fått mye oppmerksomhet.

Sett fra et treningsperspektiv har plogging stor variasjon av kroppsbevegelser med mye bøy og strekk, samt løping. Under dette navnet ble plogging først startet som en organisert aktivitet i Sverige i 2016.

Hvordan gjør du det og hva trenger du?

Alt du trenger for å komme i gang med plogging, er gode joggesko, tur/treningstøy, en søppelpose og hansker, så slipper du å ta rett på søppelet du finner. Bruk gjerne plasthansker, hagehansker eller arbeidshansker om du har det. Putt posen i lomma, jogg i vei og stopp opp når du kommer over søppel som burde vært i en søppelboks. Om du vil kildesortere samtidig så ta med flere poser, eller sorter etter endt tur. Vær forsiktig med glasskår!

Tips til ting du kan gjøre for å gjøre plogging enda mer gøy og gi trening:

Allsidig treningsform
I tillegg til selve kondisjonstreningen, så utfordrer du kroppen på flere andre måter under en ploggingøkt. Når du plukker opp søppel må du bøye deg ned, en perfekt unnskyldning for squats. Blir posen tung får du i tillegg litt trening for armene, og dersom du øker farten fra søppel til søppel får du også intervalltrening på kjøpet.

Ploggeøkter og ploggeintervaller
Jogg og plukk sammen med en god venn eller alene. Da blir aktiviteten noe positivt. Plogging er også mange knebøyninger og er fin trening.

Forslag til ploggeintervall: Jogg en strekning på 3-400 meter eller ta tiden f.eks 1 minutt, stopp og bruk ½ minutt på plukking og løp deretter videre. Dette kan gjentas 10-20 ganger. Du kan også etablere et «sentrum» eller en stasjon der du setter fra deg posen din, og deretter løper
ut fra dette sentret ca 50 m eller 15 sek, plukker med deg søppel du finner der du stopper og løper tilbake til stasjonen, og gjentar dette rundt hele stasjonen.

Ploggestafett
Om du tar med deg familien eller gode venner på dette så kan dere inndeles i lag og konkurrere mot hverandre. Hvert lag etablerer sitt område der søppelet de samler skal legges. Alle starter samtidig, og målet er å samle mest mulig søppel enten i form av antall eller vekt i løpet av f.eks 10 minutter… Etabler gjerne regler om at lagene må løpe minst 50 meter bort fra søppelstasjonen før de kan begynne å samle, og at man kun kan ta med seg tre biter før en må returnere til stasjonen for å tømme det. Flest antall søppel eller tyngst med søppel er vinnerlaget!

Dere kan også gjennomføre stafett ved å dele inn i lag, og der førstemann på hvert lag må plukke med seg tre søppel biter før han eller hun kan veksle med nestemann på laget. Dette vil garantert vekke konkurranseinstinktet hos alle.

Ploggehopping
Her kan man legge inn ekstra treningselementer for å få opp pulsen enda mer! Hopp eller hink en del av veien mot der det ligger søppel, f.eks. et visst antall hopp eller hink i løpet av en økt.

Ploggestyrke
Her må dere være minst to, der den ene går trillebår med den andre. Den som er trillebår plukker opp søppelet og legger det på ryggen eller i posen som den som kjører trillebåra holder. Bytt etter ett minutt, og gjenta flere ganger. Søppelplukking er også ideelt for å kombinere en styrkeøkt med bruk av egenvekt. Kjør en styrkeøvelse, for eksempel pushups der du i pausen løper og plukker minst ett stk søppel. Deretter kjører dere en ny øvelse f.eks. knebøy eller utfall.

Her kan man enten etablere en base hvor alle øvelsene skal gjennomføres, eller så kan man bruke et større område ved å bevege seg til nye steder for gjennomføring av en ny øvelse. Bestem øvelser og steder dere kan stoppe for å gjennomføre dem på forhånd, eller gå etter innfallsmetoden. Gjenta til nærområdet er ryddet og dere har fått opp pulsen og slitt ut musklene.

Er du mosjonist som foretrekker å gå tur?
Enten du skal mosjonere, lufte hunden eller skal på butikken, så kan dette kombineres med en mikroinnsats for miljøet, gjennom å plukke opp søppel du kommer over på veien eller ligger i grøfta.

Plogging på sosiale medier
Mye omtale av dette fenomenet har gjort plogging godt kjent over hele verden. Er du på Instagram så se etter, eller bruk hashtaggen #plogging. Der finner du bortimot 112 000 treff! Her får du virkelig sett hvor internasjonalt plogging har blitt og bilder av hvem som bidrar som ploggere. Det finnes også en egen svensk organisasjon som heter PLOGGA.

Det finnes også en norsk Facebook-side som heter Plogging Norway, samt flere andre ulike internasjonale facebook-sider om dette.

Spre denne trenden!
Det beste med fenomenet plogging er at det bidrar med å sette søkelys på, og løfte frem viktigheten av at vi alle kan bidra. Dette gjør vi først og fremst ved å ikke kaste søppel i naturen, men også gjennom å plukke opp søppel du ser på gate eller vei, slik at det ikke havner i naturen.

Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe. Bli med på plogging, du også! Ta med mobilen og last opp et bilde på Instagram, og hashtagg bildet med #plogging for å spre denne fine trenden enda mer!

Bloggen er skrevet av: 
Laila Maria Larsson
Laila Maria Larsson

Toppbilde: Jogging på Listastrendene. Foto Johan Wildhagen/Innovasjon Norge.

Kilder:
Plogging Norge
friidrett.no
no.wikipedia.org
xxl.no
tui.no

Share

Om forfatter Se alle innlegg

Gjesteblogger

Vi inviterer diverse gjestebloggere til å skrive for sorlandetblogg.no.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli offentliggjort. Obligatoriske felter er merket *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.